Monday, April 30, 2007

Lyxfällan.

Jag har nyss kollat på Lyxfällan (säsong 2, avsnitt 5).

Det man ser känns ganska främmande och jag tror även att ni som läser bloggen är ganska främmande för så här kraftiga ekonomiska besvär. Det är svårt att se sig själv i en sådan situation. Men alla har olika svagheter, det är inget nytt. Jag förstår att det är lockande att leva över sina tillgångar, men man måste förstå att det i slutändan gör att man egentligen lever under sina tillgångar.

INFÖR PRIVATEKONOMI I GRUNDSKOLAN

Man läser nästan dagligen om folk som har ekonomiska bekymmer och tar SMS-lån osv. Det är sorgligt att läsa. Ett ämne som verkligen skulle behövas i senare delen av grundskolan är Privatekonomi! Folk måste lära sig om privatekonomi lika mycket som att två multiplicerat med två blir fyra. Många liv kan förbättras väsentligt om man får insikten hur man sköter sin ekonomi och når ett framgångsrikt sparande.

Jag undrar också hur man känner sig när man utnyttjar människor med problem och tar ut ockerräntor? Visst står man ansvarig för sina egna handlingar, men det känns ändå mäkta egoistiskt.

En av mina ekonomiska grundlagar är att jag ALDRIG ska låna pengar för annat än bostad och studier. Den regeln gör att jag inte kan hamna i liknande ekonomiska svårigheter. Enkel regel som är lätt att följa, för ALLA.

5 comments:

Admin said...

En enkel och bra regel!

Admin said...

MEN...

...du tror inte att du kommer behöva ta studielån vid någon tidpunkt för att vidareutbilda dig?

managerwest said...

Oj, tänkte inte på det! Självklart ska man om man behöver låna pengar för att utbilda sig!

Anonymous said...

En gång i forntiden (mitten på 80-talet) hade jag en gymnasielärare som hette Ingmar Persson. Han sade säkert en hel del, men det enda jag minns är ett av det bästa råd jag någonsin fått: "Låna aldrig till konsumtion."
Amen, brother.

managerwest said...

Kloka ord!