Sunday, April 22, 2007

Filosofi mot miljonen

Sparande
Min sparfilosofi ligger i att ha en högriskportfölj och en lågriskportfölj. Primärt är aktier sparformen att föredra. Man slipper höga avgifter från fondförvaltare etc. Man kan också nå högre avkastning med aktier och det är enkelt att reglera risk. Aktiesparande är mycket mer krävande än fondsparande, men också mycket per givande. Man får själv välja mer vad man själv tror på för aktier och sedan få bekräftelse att man gjort rätt i form av en trevlig kursuppgång. Det viktigaste i ett framgångsrikt sparande är kunskap, riskspridning och regelbundenhet.

Spara inte med hjärtat
Ett sparande som är helt känslofritt är att föredra, även om det är svårt att uppnå. Än så länge är det i alla fall inte allt för stor korrelation mellan portföljförändring och humör. Självklart blir jag glad när aktierna går upp men jag klarar ganska bra att koppla bort nedgångar. Om jag skulle spara med hjärtat hade jag nog ALL-IN blankat AIK-fotboll inför derbyt mot favoritlaget Hammarby på tisdag.

Passiv inkomst

Det sägs att den stora skillnaden mellan fattiga och rika är passiv inkomst. De rika har passiva inkomster medans de fattiga måste jobba ihop varje krona. Sparande är en form av passiv inkomst som kräver ganska stor kapitalinsatts. Min personliga åsikt att ALLA borde ha ett månatligt sparande.

Denna blogg är en del av min passiva inkomst då jag får betalt när någon klickar på min reklam. Jag håller även på med ett projekt; Borsportalen.se, där reklamintäkter förmodligen kommer vara den primära inkomsten.

Annonserna får jag av Google Adsense. Vill du veta mer om Google Adsense, fråga mig eller klicka på länken under bloggarkivet.

Tjäna pengar på din toolbar
Jag har också blivit medlem i Agloco. Agloco går ut på att man får en toolbar med annonser, man får sedan betalt för att se annonserna. Det som gör programet extra spännande är att man kan värva vänner och på så sätt dryga ut inkomsterna, samtidigt som man gör kompisarna glada. Om sedan kompisarna skulle värva folk i sin tur, får du också del av deras inkomster.
Är du intresserad av Agloco, klicka då på ”Tjäna pengar med din toolbar” uppe i högra hörnet.

Min jakt på passiva inkomster pågår ständigt.

Dra in på onödiga utgifter
Dra in på sådana utgifter som inte berikar ditt liv. Jag menar framför allt godis, cigaretter, snus och annat beroendeframkallande som egentligen inte tillför ditt liv något. I mitt fall är det framför allt godisförbrukande som kan dras in på, då jag varken röker eller snusar.

4 comments:

Anonymous said...

Varifrån kommer dina huvudsakliga inkomster till ditt sparande? Arbetar du?

managerwest said...

huvudsakliga inkomsten kommer från aktierna, sedan är det veckopeng, arbete och adsense reklam. Skrivet i storleksodning.

Håller på att försöka arbeta fram en sida där jag kan redovisa saker relaterade till detta ämne.

Anonymous said...

Hur mycket sparar du per månad?

managerwest said...

Det varierar extremt mycket, jag ska försöka återkomma med ett bra svar i ett blogginlägg snarast. Det kommer nämligen behövas förklaras en hel del.