Friday, March 30, 2007

SuperSpar-månad, April

Jag har inspirerats av ” http://miljonar.blogspot.com/” att nästa månad köra en snålmånad eller SuperSpar-månad som jag kommer benämna den. Under denna månad ska jag spara så mycket jag bara kan. Förhoppningsvis kommer jag också lyckas hitta andra möjliga inkomstkällor. Samla pantburkar eller vad som helst! Funderade på att tigga pengar på tunnelbanan. Då skulle jag kunna ha plakatet: ”Vill du hjälpa mig bli miljonär?”. Undrar hur reaktionerna skulle vara, och framför allt, skulle de vara lönsamt? Förmodligen kommer bloggandet att fokusera mer på SuperSpar-månaden än på utvecklingen av aktierna som kanske kan bli lite små tråkigt att följa i längden!

I övermorgon kommer jag kunna tjäna lite pengar på att gräva och sätta plattor i trädgården. Ser faktiskt fram emot att få göra lite kroppsarbete för att tjäna pengar, det var ett tag sedan. Under sommarhalvåret finns det mer arbete att göra i hemmet som t.ex. trädgårdsarbete och städning när städerskan har semester.

Jag har funderat en del på mitt mål med sparandet. Fått mycket kommentarer om målet, vissa tycker det är för lågt och vissa för högt. Jag tycker mitt mål är ganska rimligt. Jag har haft mycket svårt att bedöma utvecklingen av börsen på 3-4 års sikt och därför har jag inte satt något mer kortsiktigt mål. Jag läser en del andra ekonomi/sparbloggar och har startat ett litet länksamarbete med några av bloggarna som går ut på att vi länkar till varandras bloggar. Jag försöker utveckla min egen blogg och inspireras av andra. Jag har insett att jag har en stor fördel framför många. Min sparhorisont är så lång fram i tiden att jag kan ha mycket högre risk än de som inom snart tid ska köpa bostad. Jag har ofta upplevt en lite nackdel med att jag har så litet kapital att det inte är tillräcklig lönsamt att investera i t.ex. Kanada. Jag har nu ändrat inställning lite och istället fokusera på mina fördelar.

Har ni idéer/förslag som skulle kunna utveckla min blogg? Tveka då inte att skicka ett mail: Joakim_Erixon_@hotmail.com

No comments: