Sunday, June 10, 2007

Rich dad, Poor dad

Jag har börjat läsa boken Rich Dad, Poor Dad och tänker citera lite ur den. Det är jämförelser mellan författarens 2 pappor (självklart bara en biologisk). En är "rik" och en är "fattig"

Poor: "Study hard so you can find a good company to work for"
Rich: "Study hard so you can find a good company to buy"

Poor: "The love of money is the root of all evil"
Rich: "The lack of money is the root of all evil"

Poor: "The reason I'm not rich is because I have you kids"
Rich: "The reason I must be rich is because I have you kids"

Poor: "When it comes to money, play it safe, don't take risks"
Rich: "Learn to manage risk"

Poor: "Our home is our largest investment and our greatest asset"
Rich: "My house is a liability, and if your house is your largest investment, you're in trouble"

"My Poor dad taught me how to write an impressive resume so I could find a good job. The Rich dad taugh me how to write strong business and financial plands son I could create jobs."

---

Jag har bara hunnit läsa 30 sidor av boken och jag är imponerad hur den har fångat mig redan. Det står mycket intressant och citaten ovan pekar på de stora skillnaderna mellan rika och fattiga. Visst är det lite överdrivet på sina ställen, varför skulle man ha problem om sin bostad var sin största investering t.ex.?

Jag har införskaffat bibliotekskort nu, ganska konstigt att jag inte gjort det tidigare. Jag har inte läst så mycket böcker tidigare och när jag velat ha en bok har jag fått önska mig den eller köpa den själv. Detta gör självklart att jag inte läst så mycket böcker. Faktum är att förrens igår hade jag aldrig besökt Stockholms Stadsbibliotek! Och då har jag ändå levt i Stockholm i närmare 18 år!

1 comment:

Alva said...

Hej. Jag har lagt till en länk till din sida.. Ha det gott. Alva