Tuesday, June 5, 2007

Är det fult att spara?

Mina blogg om sparande är inte så utbrett känd bland mina kompisar, tack och lov. Att spara pengar och på så sätt skapa en förmögenhet klingar inte positivt i allmänhetens öron. Det är mycket tråkigt, för rik blir man inte hur mycket pengar man än tjänar, om man inte sparar.

Min familj är knappast rika trots att mina föräldrars inkomst ligger på närmare 1 500 000 kr/år(detta fick jag kolla upp själv då de aldrig själva skulle berätta det). Med så pass hög inkomst borde man kunna ha ett enormt sparande jämfört med de flesta snålbloggare. Men, det har vi INTE. Jag vet inte på vilka summor vårt sparande ligger på den jag vet att vi har skulder på några miljoner. Visst kostar det pengar att ha en familj med tre stycken barn. Vi är nog dyrare i drift än genomsnittsungen. Men det ända av värde familjen har är vårt hus. Det är absolut inte fy skam iofs, då vi köpte huset 2001 för drygt 6 miljoner, och har renoverat hela huset.

Man skulle kunna se det som att mina föräldrar investerar i huset och avkastningen är det huset går upp i värde. Detta har vart en extremt lönsam affär jämfört med bankräntorna. Men jag tror ändå att vi skulle kunna ha sparat undan lite mindre summor varje månaden.

Stora skillnanden mellan mina föräldrar och mig är att jag inte alls räknar att få lika höga inkomster, men däremot kommer jag sparar mycket mer. För att kunna investera i passiva inkomster som aktier etc (och även bostad).

Är det förresten någon som sätt Skandias reklam för att få unga att börja spara. Jag tycker att den är skrattretande! Den borde kunnats utformats på mycket bättre sätt, det är nästan så att man känner sig lite töntig som sparare när man ser reklamen.
Mitt tips till ungdomar som inte har extrajobb är att spara 100 kr i månaden i fonder plus att tömma sina fickor på mynt på kvällarna och samla i en burk. Det påfrestar inte ekonomin särskilt. När pengarna i burken växt till större summor lägger man in det i fonderna.

1 comment:

Anders said...

Hejsan,
Det är inte fult att spara. Bara smart. Tänk vilken frihet att slippa banklån på villa och annat. Hela lönen kan man disponera som man vill och man kan ha en hög sparkvot. För att kunna spara krävs det att man uthålligt spenderar mindre än man tjänar. Och troligen får man gära lite avkall på viss konsumption. Detta kan dock vara ytterligare en frihet. Att inte behöva köpa platt TV, de senaste kläderna osv. Med en rejäl buffert slipper man ju faktiskt att vara bekymrad över att förlora jobbet då man faktiskt klarar sig utmärkt på betydligt mindre lön. Jag kan rekommedera att läsa “The Millionaire Next Door“ som du hittar på Amazon.com.