Saturday, July 7, 2007

Komma igång med att spara! U18

Detta inlägg är en lite enkel mall för hur er som är i ungefär min ålder att komma igång med ett "nybörjarsparpaket". Man hör ofta hur dålig ekonomi dagens ungdomar har. Många är nedtryckta av sk SMS-lån. När man åker buss och tunnelbana möts man ofta av reklam för dessa typer av lån, och när man är i extremt behov av pengar så kanske SMS-lånet är sista utvägen. Men det är först när man tagit detta lån som helvetet bryter ut för en del. Man klarar inte av att betala den skyhöga räntan och tar ett nytt lån för att kunna betala det första, sedan fortsätter det i en ond cirkel.

Istället för att behöva låna pengar ska man spara ihop till pengarna man behöver för att handla. Dels så är drivet att spara större innan man handlat de man vill köpa. Om du lånar pengar för att köpa något så får du saken du vill ha, innan du börjat spara och drivet att spara blir inte alls lika stort.

Som ung har du oftast inga fasta utgifter men ändå ganska stora inkomster. Många får barnbidrag/studiebidrag osv. Detta är något man får regelbundet varje månad. Nyckeln i sparande är också regelbundenhet, därför rekommenderar jag att man ska börja månadspara i fonder varje månad. Om man får hela studiebidraget kan 200 kr vara en bra summa att spara, men detta är ganska individuellt.

Många av oss tycker nog det är lite småjobbigt att gå runt med massa mynt i plånboken, iaf gör jag det vilket leder till att jag gärna köper onödiga grejer för dessa små slantar för att göra av med dem. Jag har nu börjat samla dem i en stor burk istället. Varje kväll när jag kommer hem så lägger jag alla mynt i burken och kan njuta av en lättare plånbok. Jag läste på en blogg (http://sparande.blogspot.com/) om en kvinna som under 4 år sparat 9 000 kr på detta sätt, inte illa?

Extra Jobb/Sommarjobb. Har du sommarjobb/extrajobb kanske du vill köpa något kul för pengarna. Men det kan dock vara en mycket smart idé att spara delar av denna inkomst, behöver inte vara mer än 20 %. Detta är självklart individuellt och alla har olika smärttrösklar.


(Detta inlägg kan komma att redigeras med tiden, lämna gärna förslag!)

No comments: