Sunday, August 19, 2007

Skolan börjar...

Imorgon (Måndag) börjar skolan igen och jag måste erkänna att jag är sjukt otaggad och oinspirerad. Sommarlovet har som vanligt gått alldeles för fort och man har inte alls gjort allt man planerat. Rent ekonomiskt har sommaren inte vart någon höjdare, jag var helt enkelt "rikare" innan lovet startade. Detta pga de senaste tidens ras.

Jag har satt upp som mål för detta skolår att jag ska ha ett snitt på 18.0 i betyg. Detta för att höja upp mitt snitt från 16.9 till runt 17.5. Det är runt det som krävs för att jag ska komma in på de linjerna jag vill ansöka till och då förmodligen på Uppsala Universitet.

Förmodligen kommer detta år gå lika snabbt som förra året. Som tur är har något stort att se fram emot innan denna termin är slut och det blir vinterlov. Jag fyller nämligen 18 år i slutet av Oktober. Ska bli spännande och upptäcka skillnaderna och fördelarna. Kanske kan jag hitta lite ekonomiska fördelar? Förmodligen kommer jag ta hand om hela mitt studiebidrag själv, vilket kanske innebär att jag kan dra igång ett månadssparande på upp emot 500 kr i månaden. Det skulle ge ett mer regelbundet sparande och minska mitt min risknivå. Månadssparandet skulle förmodligen ske i fonder och när fonderna växt i några månader kan jag istället investera dessa pengar i aktier.

2 comments:

Snåljåp said...

Vad tänkte du söka till på universitetet sen?

managerwest said...

Jag är inte hundra procent säker, men förmodligen något med ekonomi att göra. Vad för något är det du sökt till?