Wednesday, May 30, 2007

Av min FEK-lärare

Är Olle helt pantad?
Skriven 2007-05-30 av Olle Ståhlberg
ÄR OLLE HELT PANTAD? (Svara inte. Läs bara…) :)

Under sista stunden av idrottsdagen på Gärdet igår så började jag sortera ut pantflaskor och burkar från alla sopsäckarna som jag samlade in. Lite ofräscht, men inte så farligt ändå. Jag gjorde det som ett litet experiment, (inte i desperation). :)

Jag sorterade i 40 minuter och fick ihop två fulla sopsäckar med pantflaskor/-burkar. Jag pantade dem i en butik på väg till bussen så det var ingen omväg. Själva pantjobbet tog 15-20 minuter. Så sammanlagt lade jag EN DRYG TIMMES JOBB på detta.

Jag fick 228 kr för pantflaskorna. Det är kanske inte jätteimponerande. Men jag började räkna lite.

1. VILKEN TIMLÖN BEHÖVS FÖR ATT FÅ 228 KR EFTER SKATT?
Antag en skattesats på 32%.
Bruttolönen x 0,68 = 228 kr nettolön
228/0,68 = ca 335 kr. före skatt

”Svar:” Jag skulle alltså behöva tjäna 335 kr per timme före skatt.

När hade du det senast?
När hade JAG det senast?

2. VAD GER 335 KR/TIMME FÖR MÅNADSLÖN?
En arbetsmånad brukar räknas som 22 dagar.
335*8 = 2.680 kr/dag
2680*22 = 58.960 kr/mån före skatt.

Svar: Det motsvarar en månadslön på ca 59.000 kr!!

Jag måste erkänna att när jag väl pantat och gick till tunnelbanan märkte jag något märkligt. Jag kollade faktiskt lite diskret ner i de första papperskorgarna jag gick förbi, för att se om jag såg några burkar! Men jag behärskade mig. Något höll mig från att tjäna 200 kr till på hemvägen.

VARFÖR BERÄTTAR JAG DETTA?
Möjligheter till att tjäna pengar finns ibland där man inte vill leta. Någon har sagt att ”möjligheter att lyckas kommer till alla. Ibland kommer de dock förklädda till hårt arbete”.

Vilka möjligheter finns i din vardag för att öka dina inkomster? Det kanske inte är så ballt, fint eller ens jättekul. Men om det kan leda dig närmare ett högre mål, kan det vara väl värt det.

Mvh//Olle S

No comments: