Sunday, October 7, 2007

Ekonomin/aktieutveckling

Min Förmögenhet: ca 120 000 kr

Förmögenheten har utvecklats mycket bra den senaste månaden. Mest tack vare Impact Coatings som nu stigit ofattbara 619 % sedan mitt första inköp på 70 st aktier gjordes vid nyår. Jag passade även på att öka med 10 st aktier för ca månad sedan på kursen 222 kr, nu står aktien i 498 kr. Totalt är posten Impact Coatings värd 39 840 kr. Alltså mitt överlägset största innehav.

Det har skett lite ändringar i portföljen senaste månaden. Jag har rensat ut de aktier som inte gått enligt förväntan och plockat in nya aktier. De aktier som åkt ut är Net Insight och MSAB. Istället har det köpts Xtracom och TracTechnology. Central Asia Gold fick ligga kvar i portföljen trots sin skrala insatts, detta eftersom jag tror starkt på guldet den kommande tiden.

I veckan gjorde jag också min första riktigt kortsiktiga affär. Jag köpte 50 000 DQE aktier för 0,07 kr i Måndags och sålde för 0,08 på Torsdags eftermiddag. Innan courtage och skatt blir vinsten 500 kr.

Portföljerna:

Högrisk:
Impact Coatings - 40 000 kr
Xtracom - 10 500 kr
Central Asia Gold - 7 500 kr
TracTechnology - 6 500 kr

Utveckling i år: drygt 70 %

Lågrisk:
AstraZeneca - 7 500 kr
H&M B - 18 500 kr
Investor B - 7 500 kr
Nibe Ind - 6 000 kr
Nordea Bank - 3 500 kr
SKF B - 5 000 kr
Trelleborg B - 3500 kr

Utveckling i år: - 1 %

Lågriskportföljen styrs som tidigare nämnt av min farmor och farfar. Jag ska till helgen prata om möjligheten för mig att ta ut dessa pengar för att styra dem själv.

4 comments:

classresenären said...

Om du tar kontrollen över hela din portfölj från farmor/farfar skulle jag fortfarande hålla kvar en del av portföljen i traditionella "tråkiga" företag med lägre risk, men med hög direktavkastning.

Grattis till den goda utvecklingen för högriskportföljen!

Kom ihåg, det är många som vill bli rika snabbt och de flesta som försöker bli rika snabbt misslyckas. Det finns inga genvägar till att riskfritt bli rik snabbt vem som än påstår det. Gör du 20% på börsen per år under flera decennier räknas man som ett proffs.

Lägg upp en långsiktig plan och låt dig inte frestas att ta allt för stora risker.

Du väldigt goda förutsättningar att lyckas eftersom du tidigt i livet börjat investera. Du har redan nu en förmögenhet som jag bara kunde drömma om i din ålder.

Önskar dig lycka till i dina fortsatta investeringar.

managerwest said...

Förmodligen kommer jag investera i lite mindre riskfyllda aktier med dessa pengar. Men känner att portföljen börjar bli lite oaktuell.

Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Anonymous said...

lart mycket