Tuesday, September 4, 2007

Vidare Studier, utveckling och stämma.

Nu skulle jag behöva lite hjälp från mina lite lite äldre läsare som går/gått ut Universitet. Jag har stora svårigheter/kunskapsbrister i detta område. Som ni förhoppningsvis märk är jag intresserad av ekonomi och vill vidareutbilda mig i något åt det hållet. Nu skulle jag behövar lite hjälp med tipps, länkar och tankar.

Förövrigt har min Högriskportfölj klarat raset otroligt bra och är nu tack vara Impact Coatings på ATH. Men Lågriskportföljen ligger nu hela 7 000 kr från ATH.

Impact Coatings har extrastämma den 25 September och jag funderar på att ta ledigt från skolan för att åka dit och besöka stämman. Det är ju trots allt min överlägset bästa aktieaffär (hittills) och det är nog nyttigt att gå på en stämma.

6 comments:

Anonymous said...

civilekonom kanske, kan ju även kolla på Idustriellekonomi som är en civilingenjörs linje med mycket ekonomi kallas även lilla VD linjen..

Admin said...

Civilekonom på handels tror jag är det bästa i Sverige om man vill läsa ekonomi, sikta på det.

Admin said...

Du har ju väldigt bra betyg så du har säkert chans att komma in. Om du kommer på vad du vill söka, titta vad behörighetskraven är och sikta in dig på att läsa in eventuella kurser som inte ingår i din linje på sommarlovet.

Gör också högskoleprovet för att se vad du får ganska snart, men man kan behöva göra om det ett par gånger för att maximera resultatet.

Om du går ett samhällsvetenskapligt program nu kan du välja tekniskt basår på kth när du är klar. Du har då garanterad plats på deras utbildningar och läser in matte och annat du inte haft med i ditt nuvarande program.

managerwest said...

Tack för kommentarerna. Nu har jag fått lite mer fakta och att fundera på.

Anonymous said...

First to follow: Du går möjligtvis inte på Jensen gymnasium?

Sen till högskole/universitetsfrågan. Jag råder dig utan tvekan att gå Handelshögskolan. I undersökningar visar man att Handels är den skola som får ut sina elever snabbast till en arbetsplats efter examen. Dessutom är Handels känt för kontaktknytningar. De har oerhört bra ekonomiutbildningar. Här sitter jag och prisar Handels medan jag själv studerar på Stockholms =).

Som Finanskvinnan föreslår så bör du göra högskoleprovet. Dessutom bör du göra det mer än en gång. Jag fick 0,6 första gången och 1,2 den andra. Väsentlig skillnad om jag säger så.

Lycka till

Admin said...

En sak till, på t ex handels måste man ha VG i vissa kurser för att vara behörig att söka. Kolla vilka dessa är och bered dig på att läsa upp betyget nästa sommar om du har ett G i någon av dem, så har du valmöjligheten öppen iaf.